Forårsseminar 6.-7. marts 2025

Torsdag d. 6. marts
09.30 - 09.50 Ankomst og morgenkaffe
09.50 - 010.00 Velkommen og morgensang
10.00 - 12.00
Deltagelse og forskellighed - Lotte Hedegaard Sørensen

Oplægget vil belyse teoretiske og praksisrettede elementer i inkluderende specialpædagogisk undervisning. Det er en undervisning, der både trækker på almendidaktiske og specialpædagogiske perspektiver og som udfolder sig i læreres situerede professionelle vurderinger i praksissituationer. Endelig præsenteres et evalueringsværktøj, KVISU, der er udviklet for at understøtte og lede udviklingen af inkluderende specialpædagogisk undervisning.
12.00 - 13.00 Frokost
13.00 - 13.50
Læringspunkter fra evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen v. Emilie Stougård

I vil i oplægget præsenteres for de læringspunkter, som er opsamlet i evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen. Fokus vil være, på de virkemidler som har været årsager til, at samspillet mellem de fysiske rammer og pædagogikken er lykkes. Dette vil understøttes af fortællinger fra praksis.
14.05 - 15.00
Hvordan kan vi lave Undervisningsmiljøvurdering på specialskoler? v. Emilie Stougård

Oplægget vil handle om, hvordan vi kan arbejde med elevinddragelse på specialskoler, hvor mange elever har begrænset verbalt sprog, og begrænset reflektionsevne. DCUM har i samarbejde med 5 specialskoler udviklet et praksisnært værktøj, som skal understøtte specialskolerne i at lave Undervisningsmiljøvurdering. I vil derfor præsenteres for et bud på, hvordan skolerne kan gribe opgaven med den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering an, så skolerne kan indsamle elevernes holdninger om undervisningsmiljøet, og indarbejde disse på skoleniveau.
15.00 - 15.15 Pause
15.15 - 16.15 Alle workshops er til debat og erfaringsudveksling; så oplægget er til inspiration og varer kun ½ delen af tiden, så der er god plads til debatten og erfaringsudvekslingen. Det er en god ide at medbringe eget materiale, hvis man har noget, der matcher workshoppen til inspiration fra andre.
Workshop 1:
KIDS
Når man træder ind i en fritidsinstitution, får man hurtigt en fornemmelse af, om man føler sig godt tilpas. Men hvad er det egentlig, man lægger mærke til, og hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil sætte fokus på den pædagogiske kvalitet i en fritidsinstitution? På Strandparkskolens fritidshjem har man siden 2021 arbejdet med kvalitetsværktøjet KIDS. KIDS er et forskningsbaseret og danskudviklet redskab til at evaluere og udvikle den pædagogiske kvalitet i fritidsinstitutioner. KIDS Fritid evaluerer og vurderer den pædagogiske kvalitet i fritidsinstitutioner for børn, så man efterfølgende kan udvikle og forbedre de omgivelser, der udgør børnenes betingelser for at leve et godt børneliv, lære noget og udvikle sig. KKFO leder Inge Merete Nørlund Larsen giver os et indblik i proces og produkt
Workshop 2:
Visuel Struktureret Pædagogik
Lin Foo Midjord og Signe Lynge Skjerning, Heerup Skole, Vanløse
Hvordan kan rummets organisering understøtte personalets arbejde med den visuelle struktur. Lin og Signe vil med eksempler fra deres egen praksis fortælle om hvordan de har organiseret deres klasserum med inspiration fra principperne i den Visuelle Struktureret Pædagogik.
Workshop 3:
Workshop om Elevtrivselsmåling på Nørrebjergskolen
Nørrebjergskolens elevgruppe er kendetegnet ved betydelige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Derfor har Nørrebjergskolen gennem de sidste år målrettet arbejdet med specialpædagogiske metoder og en faglig systematik i forhold til at søge efter og synliggøre elevens perspektiv på eks. eget liv, skole og undervisning. Denne workshop omhandler Nørrebjergskolens arbejde med at udvikle en måde at arbejde med elevtrivselsundersøgelsen på, så Nørrebjergskolens elever opnår mulighed for at give deres synspunkter til kende omkring blandt andet undervisningen, deres relationer til andre på skolen og til læringsmiljøet. Elevgruppen er som beskrevet kendetegnet ved betydelige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, så vi kan ikke umiddelbart bede eleverne om at svare på den nationale trivselsmåling. Derfor har vi valgt at gennemføre trivselsmålingen med afsæt i tre forskellige tilpassede elevtrivselsmålinger, der tilsammen kan danne baggrund for udarbejdelsen af Nørrebjergskolens undervisningsmiljøvurdering (UVM). På Workshoppen giver vi indblik i Nørrebjergskolens tre tilpassede elevtrivselsmålinger – 1. spørgeskemaundersøgelse, 2. Talking Mat-interview og 3. Pædagogisk iagttagelse/Videoanalyse. Vi beskriver også, hvordan vi ledelsesmæssigt har tilrettelagt proces og trivselsmålingsforløb.


16.30 - 17.30 Et glas bobler og et musikalsk indslag
19.00 Middag
Fredag d. 7. marts
07.30 - 09.00 Morgenmad
09.00 - 09.30 Generalforsamling .
09.30 - 10.30 Nyt fra UVM v. kontorchef Anna Sofie Weigaard Jørgensen
Anna Sofie Weigaard Jørgensen videreformidler de seneste ”indsigter” fra UVM. Vi specialskoleledere inviteres til deltagelse i mini-workshop i salen, med det formål at give Anna input med hjem.
10.30 - 10.45 Pause
10.45 - 12.15 Deltagelse for alle – i et neurosekventielt perspektiv v. psykolog Jesper Birck
Deltagelse for alle - pædagogiske, didaktiske og samspilsmuligheder i et neurosekventielt perspektiv. Hvad er fællesskaber og hvordan skabes fællesskaber for en heterogen population med komplicerede diagnosebilleder? Oplægget vil præsentere modeller der kan bruges til analyse og forståelser i arbejdet mod at skabe fællesskaber. Særligt fokus på hvilke muligheder vi har gennem at tilpasse relevante parametre, herunder ses på betydningen af den professionelles muligheder via fokus på selvagens.
12.30 Frokost for dem, der har bestilt dette.