Torsdag d. 6. marts | ||
---|---|---|
09.30 - 09.50 | Ankomst og morgenkaffe | |
09.50 - 010.00 | Velkommen og morgensang | |
10.00 - 12.00 | Deltagelse og forskellighed - Lotte Hedegaard Sørensen Oplægget vil belyse teoretiske og praksisrettede elementer i inkluderende specialpædagogisk undervisning. Det er en undervisning, der både trækker på almendidaktiske og specialpædagogiske perspektiver og som udfolder sig i læreres situerede professionelle vurderinger i praksissituationer. Endelig præsenteres et evalueringsværktøj, KVISU, der er udviklet for at understøtte og lede udviklingen af inkluderende specialpædagogisk undervisning. | |
12.00 - 13.00 | Frokost | |
13.00 - 13.50 | Læringspunkter fra evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen v. Emilie Stougård I vil i oplægget præsenteres for de læringspunkter, som er opsamlet i evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen. Fokus vil være, på de virkemidler som har været årsager til, at samspillet mellem de fysiske rammer og pædagogikken er lykkes. Dette vil understøttes af fortællinger fra praksis. | |
14.05 - 15.00 | Hvordan kan vi lave Undervisningsmiljøvurdering på specialskoler? v. Emilie Stougård Oplægget vil handle om, hvordan vi kan arbejde med elevinddragelse på specialskoler, hvor mange elever har begrænset verbalt sprog, og begrænset reflektionsevne. DCUM har i samarbejde med 5 specialskoler udviklet et praksisnært værktøj, som skal understøtte specialskolerne i at lave Undervisningsmiljøvurdering. I vil derfor præsenteres for et bud på, hvordan skolerne kan gribe opgaven med den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering an, så skolerne kan indsamle elevernes holdninger om undervisningsmiljøet, og indarbejde disse på skoleniveau. | |
15.00 - 15.15 | Pause | 15.15 - 16.15 |
Alle workshops er til debat og erfaringsudveksling; så oplægget er til inspiration og varer kun ½ delen af tiden, så der er god plads til debatten og erfaringsudvekslingen. Det er en god ide at medbringe eget materiale, hvis man har noget, der matcher workshoppen til inspiration fra andre.
|
16.30 - 17.30 | Et glas bobler og et musikalsk indslag | |
19.00 | Middag | |
Fredag d. 7. marts | ||
07.30 - 09.00 | Morgenmad | |
09.00 - 09.30 | Generalforsamling . | |
09.30 - 10.30 |
Nyt fra UVM v. kontorchef Anna Sofie Weigaard Jørgensen
Anna Sofie Weigaard Jørgensen videreformidler de seneste ”indsigter” fra UVM. Vi specialskoleledere inviteres til deltagelse i mini-workshop i salen, med det formål at give Anna input med hjem. |
|
10.30 - 10.45 | Pause | |
10.45 - 12.15 | Deltagelse for alle – i et neurosekventielt perspektiv v. psykolog Jesper Birck Deltagelse for alle - pædagogiske, didaktiske og samspilsmuligheder i et neurosekventielt perspektiv. Hvad er fællesskaber og hvordan skabes fællesskaber for en heterogen population med komplicerede diagnosebilleder? Oplægget vil præsentere modeller der kan bruges til analyse og forståelser i arbejdet mod at skabe fællesskaber. Særligt fokus på hvilke muligheder vi har gennem at tilpasse relevante parametre, herunder ses på betydningen af den professionelles muligheder via fokus på selvagens. | |
12.30 | Frokost for dem, der har bestilt dette. | |